Gekleurde broeken

Pakweg tien jaar geleden droegen alleen corpsballen en gepensioneerde kakkers gekleurde broeken. We lachten onze tanden bloot toen Youp er een grap over maakte tijdens zijn oudejaarsconference. Wie had gedacht dat ze nu het straatbeeld zouden bepalen? Ik niet. Maar goed, ook obesitas was toen nog niet in opkomst. Zo gaat dat met trends.

Ik heb het niet erg op gekleurde broeken. Op obesitas trouwens ook niet. Een vriendin van mij – laten we haar voor het gemak Moniek noemen – liet mij ongevraagd weten een mintgroene en gele broek te hebben aangeschaft. Nu ben ik op mijn vakantieadres en had ik deze informatie als kiespijn kunnen missen. Dat weet ze, vandaar ook haar bericht. Het secreet.

Nu heeft Moniek geluk. Ze heeft geen obesitas. De combinatie gekleurde broeken met obesitas is in mijn ogen het grootste probleem in de Nederlandse samenleving. Economische neergang, een eventueel vallende euro of een onmogelijk goed te maken keus voor de aankomende verkiezingen zijn er niets bij.

Enfin.

Zoals gezegd ben ik op vakantie. Frankrijk om precies te zijn. In mijn poging te leven als een Fransoos was ik net bezig de Fransoos te observeren toen dit bericht tot mij kwam. Het schetste  een compleet nieuw beeld van de Fransman en vrouw. Tot dit moment was ik volledig in bezit genomen door het feit dat er op elke markt een matrassenverkoper staat. Het lijkt mij vrij onhandig om een matras te kopen op een markt, maar ieder volk zijn eigen nukken dacht ik nog. Ik voelde mij superieur aan de Fransoos. Ik kocht immers mijn matrassen gewoon bij de Ikea.

En toen zag ik het. Fransen lopen in normale broeken. Niks geen felgekleurde exemplaren. En verdomd, ook obesitas is hier nog zeldzaam. Mijn gevoel van superioriteit nam een duikvlucht naar een nieuw gevoel van jaloezie. Hadden die Fransen al niet een prachtig land, baguettes en wat zo meer? En nu ook nog gewoon normaal zijn. Hoewel, die matrassenverkopers blijven een vreemd verschijnsel tussen de kaas- en groenteboeren op markten.

Ik ben dus jaloers op de Fransman, zij hebben immers geen gekleurde broeken. Laten we in Nederland dat voorbeeld eens volgen. Hoe moeten de corpsballen en gepensioneerde kakkers zich wel niet voelen nu elke willekeurige boerin in een felgekleurde skinny jeans voorbij komt hobbelen. En laten we meteen iets doen aan obesitas. Het is toch God nondeju geen gezicht.

Over Maarten

Dertiger, Arnhemmer, lezer, schrijver.
Dit bericht werd geplaatst in Column en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Gekleurde broeken

  1. jelle zegt:

    Leuk stukje weer Maarten. FYI: Mijn nieuwe rode broek is onlangs bezorgd.

  2. Niels zegt:

    Kijk aan, waar een weekje La France al wel niet goed voor is, een nieuwe column. Ik voel je frustratie mbt de gekleurde broek, maar er is een broek waarbij je als je deze in kleurtjes koopt, de kracht zeker niet moet onderschatten:

    http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/08_augustus/16/opmerkelijk/mannen-met-kleurrijke-onderbroek-hebben-vaker-seks.xml

    Dat je het maar even weet, dus wat heb jij aan onder je saaie blauwe jeans……….

  3. vanmaartens zegt:

    Goede info Niels. Ik heb meteen een regenboog onderbroek aangeschaft!

Geef een reactie

